- Investeert voortdurend in kennis
- Pro-activiteit
- Een persoonlijke service
- Pragmatisch & Dynamisch
- Uw boekhouding online
FAQ
- Wat is een ondernemingsnummer?
- Wie heeft een ondernemingsnummer nodig?
- Wat is een btw-nummer?
- Een btw-nummer aanvragen?
Het is voor startende ondernemingen niet altijd even duidelijk wat de formaliteiten zijn. Een ondernemingsnummer en een btw-nummer aanvragen worden als termen vaak door elkaar gebruikt. In onderstaand antwoord op deze veel gestelde vraag, verheldert Certifisc het verschil.
Wat is een ondernemingsnummer?
Een ondernemingsnummer is een uniek identificatienummer voor uw onderneming en bestaat uit 10 cijfers. U kan het vergelijken met het rijksregisternummer dat elke burger van ons land heeft. Het is de identiteitskaart van uw bedrijf. U moet het ondernemingsnummer, bestaande uit een 0 of een 1, gevolgd door negen cijfers, vermelden op alle documenten van uw onderneming. U krijgt uw ondernemingsnummer toegekend bij de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Wie heeft een ondernemingsnummer nodig?
Alle ondernemingen hebben dit nodig, in tegenstelling tot een btw-nummer. Een ondernemingsnummer is de officiële start van de onderneming.
Richt u een vennootschap op, dan wordt het ondernemingsnummer en de inschrijving in de KBO geregeld door de griffie van de rechtbank van koophandel, waar u de oprichtingsakte hebt neergelegd. Achteraf moet u altijd nog eens langs het ondernemingsloket om de gegevens van de vennootschap in de KBO te laten vervolledigen. In praktijk krijgt u uw ondernemingsnummer via uw boekhouder.
Start u een eenmanszaak, dan kan een ondernemingsloket voor een ondernemingsnummer zorgen.
Wat is een btw-nummer?
De meeste starters voeren een handelsactiviteit uit, waardoor ze ook een btw-nummer nodig hebben. Bent u immers btw-plichtig, dan moet u ook een btw-nummer aanvragen. Dit kan door de activering van het ondernemingsnummer als btw-nummer. U kan die activering zelf in orde brengen via het btw-controlekantoor in uw buurt of u doet een beroep op uw boekhouder, die het btw-nummer tegelijk met de inschrijving in de KBO kan activeren. Bespreek met uw boekhouder welke btw-regeling het meest geschikt is voor uw onderneming. Zo is er bijvoorbeeld een vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen. Sommige vrije beroepen en beroepen met een sociaal karakter zijn vrijgesteld van btw-plicht (artikel 44 van het btw-wetboek).
Het btw-nummer moet geactiveerd zijn nog voordat u start met de activiteiten en zeker voor u de eerste factuur uitschrijft. Moet u in afwachting van het btw-nummer toch al de eerste facturen uitsturen, dan kan u op de factuur vermelden “btw-nummer in aanvraag”. Op die manier bent u wettelijk in orde en kan u toch al van start gaan met uw activiteiten.
Een btw-nummer aanvragen?
Wenst u een btw-nummer aan te vragen, dan kunnen wij u hierbij verder helpen! U kan ons steeds vrijblijvend contacteren voor meer informatie . Hier vindt u een overzicht van al onze diensten. Wilt u op de hoogte blijven van de recentste updates rond boekhouding en fiscaliteit, kijk dan regelmatig op onze nieuwspagina.